Jak si psát/vést deník vděčnosti.

Radim, Rady a tipy

Před pár týdny jsem si začala vést deník vděčnosti. Znovu. Podobné záblesky jsem měla již několikrát, ale nikdy jsem u toho nevydržela. Pravděpodobně jsem začala mít pocit, že to nemá smysl, že mi to stejně nic nepřinese. Nevěděla jsem, co si do něj psát. Zkrátka jsem si z toho nevytvořila návyk a tím pádem jsem hned po pád dnech vzdala. K dnešnímu datu je to přesně 43 dní, co si tento deník píši. Na začátku jsem měla poměrně problém vymyslet, za co jsem vděčná. Ale jak čas plynul, moje vnímání vděčnosti se prohlubovalo. Byla jsem si čím dál jistější tím, co psát. Ten čas jsem trávila zavřená doma (protože karanténa) a já jsem neměla problém napsat tři věci, za které daný den cítím vděčnost. Začala jsem přicházet na to, že je v mém životě tolik věcí, za které jsem vděčná. I dříve jsem byla, jen jsem na to nekladla takový důraz. A pravděpodobně jsem si tak neuvědomovala maličkosti.

Myslím si, že vděčnost je důležitá. Britský spisovatel Ralph Smart řekl „Vděčnost je prvním krokem úspěchu.“ a já s ním musím jenom souhlasit. Nejenom v době pandemie, kdy se většině z nás život obrátil vzhůru nohama. Najednou nám bylo zakázáno dělat spousty věcí. Někteří z nás si možná uvědomili, že i předtím žili poměrně nudnými životy. Přežívali, ale nežili....

Význam deníku vděčnosti

Deník vděčnosti je výborná nejen psychologická pomůcka, jak si ve svém životě více uvědomovat pozitivní věci. Naše mysl je především nastavená tak, že dáváme přednost negativním zážitkům před pozitivními. Kolikrát se přímo upneme na nepříjemnou situaci, která se nám stala a naše kontrolka na ní začne klást důraz. Neustále na ní myslíme a jsme stále nastaveni v negativním modu. Tím si toho spoustu kazíme. Určitě většina z vás zná, že když vstanete špatnou nohou a celý den se na vás lepí problémy, protože jste se tak od samého probuzení naladili? Deník vděčnosti nám tak pomůže naprogramovat mozek, aby více vnímal pozitivní věci, a tak je upřednostňoval před těmi negativními, protože jak říká Anthony de Mello „Nelze být vděčný a nešťastný zároveň.“

Pozitiva psaní deníku vděčnosti 

Za mě se jedná o skvělou pomůcku, jak si například zrekapitulovat svůj den. Zejména ale skvělé vodítko, jak si více uvědomovat, co v životě máme a co nás dělá šťastnými. Vděčnost se změní na vyšší frekvenci a přitáhne mnohem lepší věci.“ (Ralph Smart) Jsem toho názoru, že vděčnost za náš současný život nás posune dál a přinese nám následně daleko více. Určitě více než kdybychom byli stále nespokojení a chtěli mít víc a víc. Pak by se nám sice podařilo získat více, ale vždy bychom toužili mít více. Tím pádem bychom nikdy nemohli být spokojení s tím, co máme (teď a tady), protože bychom trpěli stále pomyslným nedostatkem. Díky tomu si začínáme uvědomovat malé krůčky, které děláme a díky tomu se začínáme cítit šťastnými. Díky pocitu štěstí, které pociťujeme se nám daří i lépe a hlavně my sami máme lepší pocit. 

Výběr deníku vděčnosti

Podle mého názoru je úplně jedno, jaký zápisník si pro psaní deníku vděčnosti zvolíte. Bylo vytvořeno spoustu deníků, ve kterých se vás také kolikrát ptají na nějaké konkrétní otázky, které byste si měli zodpovědět. Dále byly uvedeny pětileté deníky, kdy krásně vidíte shrnutí, jak jste se v konktétní datum vyvíjeli. Myslím si, ale že si vystačíte sami. Určitě byste ale měli zvolit nějaký sešit, protože si zapisovat na ústřišky a mít zápisky poházené všude kolem není zkrátka to ideální. Sama používám diář, ve kterém mám uvedené dny. Ale stejně tak poslouží i pěkně vypadající sešítek. Opravdu je to na vás – především je důležité, aby se vám do něho dobře zapisovalo.

Pravidla psaní deníku vděčnosti

Do deníku vděčnosti si nemůžete psát stejně jako do deníku, který jste si vedli v dětství/pubertě. Má totiž nějaké zásady, které váš pubertální deník zajisté neměl.

  • Pravidelnost je jedna z nejdůležitějších zásad správného vedení deníku vděčnosti. Vytvořte si z toho každodenní rituál, kdy si učíte nějaký čas každý den, kdy se psaní budete věnovat. Sama nejraději zapisuji před spaním. Někdy nestihnu nebo nemám náladu, tak druhou variantou je ráno druhý den. Spíše se ale snažím držet nějaké pravidelnosti, protože mým cílem je si z toho vytvořit návik. Nebudu vám lhát, ale zpočátku je problém si vytvořit pravidelnost či nějaký návik. Myslím si, že můžu slíbit, že postupem času (odhaduji tak měsíc) se vám bude psát čim dál tím lépe. Daleko lépe se na psaní naladíte. Daleko více si postupem času budete uvědomovat své pocity
  • Je důležité do něho psát pouze pozitivně. Napište, že cítíte vděčnost za to, že dnes svítilo slunce, ale naopak nepište, že jste vděční za to, že dnes nepršelo.



Závěr

Deníkem vděčnosti si mimo jiné zvyšujete sebevědomí, protože si stále více uvědomujete, že máte za co být vděčný, že váš život nestojí jen za starou bačkoru. Každým dnem, kdy si takový deník vedete si zvyšujete svoji sebedisciplínu a zajisté máte radost, že jste se posunuli zase o trochu dál. Nebojte se, že na začátku nevíte, co si do něj psát. Postupem času se to zlepší, protože vaše nastavení mysli bude zase o trochu dál. Nebojte se tedy prvního odporu. I vedení deníku vděčnosti potřebuje svůj čas.

Zkoušeli jste si někdy vést deník vděčnosti nebo nad ním teprve uvažujete? Podělte se se mnou, vytrvali jste u něho? Za jak dlouho se vám z toho vytvořil návyk?

Related Articles

0 komentářů:

Okomentovat