Život v klášteře. Žila jsem v klášteře. Proč? Jaké je to žít s řeholními sestrami?

Zápisník, Ze života


Na Instagramu jste si odhlasovali článek o tom, jaké je to žít v klášteře – s jeptiškami. Ano, slíbila jsem vám ho před tisíci lety, a svůj slib nesplnila. V první řadě jsem nevěděla, jak ho uchopit, ale hlavně jsem pociťovala tvůrčí krizi. Stop výmluvám – potřeba splnit svůj slib je velká a už nějakou dobu v klášteře nebydlím, možná i proto cítím, že bych ráda tento článek vypustila do světa – a tak sedám ke klávesnici svého laptopu se snahou ho konečně napsat.
Život v klášterní komunitě byl mojí součástí natolik, že mi spoustu věcí přijde normálních. Právě z tohoto důvodu je pro mě docela těžké rozklíčovat, co by vás mohlo zajímat. Nejčastější otázkou je Jak jsi se na takové místo dostala?. Mám ale pocit, že bych měla začít nejprve tím, o jakou komunitu se jedná. Jedná se totiž o poměrně netradiční komunitu.
Komunita VENIO vznikla počátkem 20. století v bavorském Mnichově, kde sestry začaly žít podle řehole sv. Benedikta. Pokračují tak v tradici mnišství s kořeny v 6. století (setrvání v jedné komunitě po celý život a pravidelný rytmus střídání modlitby a práce). Podle jejich zásad je nutné umět si vážit všech lidí, umět správně využívat dostupné věci, zároveň se jimi nenechat ovládnout. U sester se můžete setkat s „klasickými“ povoláními jako je restaurátorka, porodní asistentka, psycholožka, terapeutka, projektantka atd. 


Civilní zaměstnání sestrám poskytuje i možnost sdílení života jiných lidí stejně jako myšlení či hodnot, starostí či radostí, jelikož jejich hlavním úkolem není evangelizace, ale nacházení Boha v každodenních situacích. O Boží přítomnosti se snaží svědčit svým vlastním životem, ukázat víru skrze činy. Kvůli potřebnému času na modlitby a jiné akce související s mnišskými povinnostmi povětšinou pracují na zkrácený úvazek. Z důvodu svého pracovního nasazení v „běžném světě“ se po celý den pohybují, s výjimkou modliteb, bez řeholního hábitu a závoje. 













Mnichovská mateřská komunita VENIO se rozrostla v roce 2007 o další, pražskou. Jedná se o jediné benediktinky žijící v České republice.
Zpátky ke mně. Do kláštera jsem se poprvé podívala při projektových dnech na střední škole. Pár z nás, kteří se přihlásili, jeli do Prahy na fotografický výlet – přespávalo se v klášteře. 
Upřímně jsem nevěděla, co od takového místa očekávat, což není vůbec překvapující, když jsem na podobném místě předtím nikdy nebyla. Nevím, přesně, co jsem si myslela, že mě čeká – postel bez ničeho, rozpadlé zdi, zima atd.? Jasně, takové klišé... 
Místo mě velice mile překvapilo, okouzlilo a zanechalo ve mě obrovský dojem. Poměrně moderně a stylově zařízené pokoje. Především překrásné prostředí. Místo jsem si zamilovala na první pohled. A láska k tomuto místu roste stále více a více. V té době mě ani ve snu nenapadlo, že se v něm odehraje podstatná část mého života. Po projektových dnech jsem odjela s velkým nadšením pro nádhernou architekturu a atmosféru poutního místa. Vůbec mi nenapadlo, že tam strávím tak podstatnou část života.
Ve třetím ročníku střední školy jsme měli mít praxi – sehnala jsem si ji v Praze, proto jsem o pomoc požádala onu učitelku, se kterou jsme jeli do kláštera. Na tři týdny mi zařídila u sester ubytování, za což jí moc děkuji. A tak začala série nádherných zážitků. Posléze jsem tam začala jezdit více a více, až se z toho stala určitá pravidelnost...
Za dobu strávenou v klášteře mám neskutečně moc zážitků. Nedají se vyjádřit slovy, nebo alespoň já to neumím. Našla jsem tam oázu klidu, vyslechnutí a podporu. Tímto děkuji zejména sestře Petře, která mi byla oporou a „rádcem“ v mnohých životních strastech, ale i radostech. 
Nejvíce zážitků tak mám se sestrou Petrou, protože jsem s ní strávila nejvíce času. Je stejně jako já umělecky založená, protože v době mého pobytu studovala AVU obor restaurátorství. Mimo jiné má vystudovanou střední ekonomickou školu a bakaláře VŠE... Její příběh, jak se dostala k restaurování, je velmi zajímavý, ale ten nemám v plánu (zatím) rozebírat. Radila jsem (radím) se s ní o běžných věcech, což byste možná od řeholní sestry nečekali, jako např. co si mám vzít na sebe na významnou událost pro mě. Měla vždy výborné argumenty, proč si mám vzít ony šaty a proč si pro změnu druhé nemám vzít. Nemám problém jí říct absolutně cokoliv.

Sestrám jsem vděčná, že mě nikdy nenutily účastnit se bohoslužeb nebo jejich programu. Ze začátku jsem pouze z vlastní vůle s nimi byla několikrát na nešporech (večerní modlitby), ale postupem času jsem se začala cítit trapně. Považovala jsem to za intimní a přestala jsem s nimi na jejich modlitby chodit...
Jednou mě sestry pozvaly, abych s nimi strávila Velikonoce, při kterých se nesmí mluvit. Účastnila jsem se s nimi veškerého programu – vstávala jsem brzo ráno na modlitby (sestry se modlí už od 6:00), účastnila se modliteb v poledne i večer. Dokonce mě pozvaly k sobě nahoru na jídlo do klauzury (veřejně nepřístupná část kláštera, který je určen sestrám), kam se běžný "smrtelník" jen tak nedostane. Sestry, které nesměly mluvit, byly starostlivé, jestli jsem v pohodě, když mlčím (což bylo podmínkou), protože jsou zvyklé, že nezavřu pusu. Se sestrou Petrou jsme jely ještě do kostela, ve kterém se konala mše na křest její kamarádky, které dělala kmotru. Celou cestu tam (něco přes půl hodiny) jsme se jenom na sebe dívaly a mlčely. Cestou zpátky, kdy už se smělo mluvit, jsme celou cestu prokecaly a doslova nezavřely pusu. Ukázala jsem jí, že mlčet umím, což mi zprvu nechtěla věřit. Normálně totiž před sestrou Petrou nezavřu pusu, ví toho o mně opravdu hodně..
Moc děkuji všem sestrám, zejména sestře Petře, která snášela moje problémy, ale i radosti, byla mi oporou a rádcem“, ale také za krásný čas, který jsem na tomto nádherném místě strávila.

Pokud budete mít zájem, ráda o klášteře napíšu další článek – jen od vás potřebuji slyšet, co více by vás zajímalo. Napište mi do komentáře, na Instagram nebo na e-mail, co by vás zajímalo... 

Related Articles

0 komentářů:

Okomentovat